Friday, March 19, 2010

momok tucin~

Nad & Shidat

Ni pic masa my senior year. Di sebelah adalah Shidat, atau nama sebenarnya, Syahidah. Kami boleh dikatakan gila arts lah. Pure arts. Tak keterlaluan rasanya kalau aku labelkan aku ngan dia adalah sumber rujukan and terror dalam lukisan free hand and catan and bagai2... Art kami confirmlah A1 !!

Encik Faiz tentu masih ingat yang I ada cite pasal me and my classmate ada tipu tentang fakta seni dalam kitorang punya presentation. So, inilah my partner in crime. Macam magik, presentation partner I adalah budak ni. Sifu in arts. Kira dia master la jugak. So, kami menggabungkan idea 'kreatif' kami dalam presentation tu.

Jangan cuba nak tipu la. Sebengong-bengong kepala otak aku, aku masih boleh ingat atau recall sikit2 apa yang jadi in my past ok. Jadi presentation seni kami adalah berkisar tentang sebuah arca kaum Orang Asli Pulau Carey. Tak berapa nak sure suku kaum apa ( nanti aku selak balik buku rujukan ), tapi arca tersebut berbentuk kucing. Lebih kurang macam ini...
Dengan keadaan panas di dalam kelas, bercampur dengan rasa boring. Dan juga cikgu yang boring, aku ngan Shidat pon jadi boring dengan topik yang kami dapat, jadi dengan entah macam mana aku bole bagi idea kat Shidat untuk menukar nama arca tersebut kepada nama yang kami reka sendiri. Iaitu " MOMOK TUCIN " yang bermaksud, momok kucing atau dalam bahasa yang lebih mudah, hantu kucing. ( sebab dah macam hantu pon ada aku tengok kucing ni )

Tapi yang anehnya, seisi kelas nampaknya begitu menghayati presentation kami sehinggakan takde yang sedar tentang kesalahan fakta seni yang memang disengajakan. Termasuk cikgu !!!

Kisahnya, satu kelas, termasuk cikgu yang bagi tajuk presentation tu sudah kena lauklah dengan kitorang berdua !!!! kahkahkahkah...... fakta yang sebenarnya...., tiada satu pon arca kaum Orang Asli yang di namakan sebagai Momok Tucin. Carilah dalam buku teks Pendidikan Seni SPM, memang takde !!!!

Mujur saje tak masuk dalam paper SPM tahun tu. Kalau tak, candidates yang join ceramah ajaran sesat kami pasti gila tulis essay tenang hantu yang tak wujud neh..

Shidat, kau ingat lagi tak our " MOMOK TUCEN " neh ??

update : ooowhhh..aku ingat...baru teringat bila kau sebut diz momok tucin nih..tiba2 terimbas kembali liku-liku hidup di sekolah..yer!sungguh terharu aku n hidung aku terkembang kempis melampau2 sampai terbersin2..haha..kite ada present eh nad kat depan klas...aku tak igt lew..aku igt yg part kite tgk buku teks n tejumpe diz momok tucin nih..so kelakar laaaahh..budak2 pon khusyuk je dengar eh..huhu..hidup MOMOK TUCIN!
-thx to Nadnad, di copy paste dr blognya love love u jugak~

No comments:

Post a Comment